Fotografią zmieniamy nasz świat
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
metodyczna
autor
Beata Nobilec
Temat innowacji:
Integracja wychowanków oraz ich rodziców wokół kółka fotograficznego w Bursie Szkolnej.
Nazwa placówki: Bursa Szkolna w Starym Sączu
Autor: Beata Nobilec
Temat: Integracja wychowanków oraz ich rodziców wokół kółka fotograficznego.
Rodzaj innowacji: metodyczna
Data wprowadzenia: wrzesień 2020
Data zakończenia: kwiecień 2021
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są wszyscy chętni wychowankowie Bursy Szkolnej oraz ich rodzice. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od września 2020 roku do kwietnia 2021
z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach działalności stacjonarnej oraz zdalnej kółka fotograficznego.
Niniejsza innowacja ma na celu rozwijanie kreatywności oraz wyobraźni wychowanków oraz umożliwienie dzielenia się własnymi emocjami ze społecznością bursy z wykorzystaniem telefonów komórkowych, i aparatów fotograficznych oraz strony internetowej placówki.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do rozwijania swojego warsztatu i umiejętności fotograficznych oraz dzielenia się swoimi pomysłami i inspiracjami.
W ramach innowacji planuje się również włączenie rodziców wychowanków we wspólne działania.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Fotografią zmieniamy nasz świat” jest moją odpowiedzią na zainteresowanie młodzieży fotografiką. Wychowankowie Bursy chętnie dzielą się swoimi zdjęciami w mediach społecznościowych a dzięki działalności kółka fotograficznego bardzo chętnie uczą się nowych technik i metod profesjonalnego fotografowania.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w Bursie obserwuję, że aby zaangażować wychowanków konieczne jest wychodzenie naprzeciw ich potrzebom i taka organizacja czasu wolnego, która zainteresuje młodych. Wakacyjne warsztaty on-line dla wychowanków i rodziców, z zakresu fotografii, cieszyły się sporym zainteresowaniem co skłoniło mnie do pracy metodą innowacji przez cały rok szkolny.
Opis innowacji:
- Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do wychowanków Bursy Szkolnej w Starym Sączu i ich rodziców.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- zaangażowanie młodzieży w działalność kółka fotograficznego,
- zapoznanie chętnych wychowanków z technikami oraz metodami pracy przy wykonywaniu i obróbce zdjęć.
- zaangażowanie rodziców w prace kółka fotograficznego.
- Cele innowacji
Cel główny:
- zaangażowanie wychowanków w działalność kółka fotograficznego w Bursie Szkolnej i stworzenie dla nich miejsca do rozwoju zdolności, pasji i talentów.
Cele szczegółowe:
- organizacja czasu wolnego wychowanków,
- rozbudzenie i rozwijanie kreatywności i wrażliwości na piękno otaczającego nas świata,
- zachęcanie do wyrażania własnych emocji, chwalenia się swoimi zdjęciami na stronie Bursy oraz udziału w konkursach,
- kształtowanie u uczniów umiejętności zdrowej rywalizacji podczas konkursów organizowanych przez Bursę oraz zewnętrznych.
- rozwijanie umiejętności przyjmowania i dawania konstruktywnej krytyki.
III. Metody i formy
Nauczyciel Beata Nobilec realizuje następujące zadania:
- na facebooku Bursy odbywa cotygodniowe konkursy na „zdjęcie tygodnia”, wśród zdjęć wysyłanych przez młodzież, z tych zdjęć wybierane jest zdjęcie każdego kolejnego miesiąca natomiast w maju wybrane zostaje zdjęcie roku,
- podobne konkursy realizowane będą również dla rodziców, którzy są zapraszani do grupy facebookowej bursy.
- najlepsze zdjęcia wysyłane są na tematyczne konkursy organizowane przez inne jednostki oświatowe i kulturalne o zasięgu gminnym, wojewódzkim oraz ogólnopolskim,
- w Bursie organizuje konkursy tematyczne dla wychowanków i rodziców(świąteczne, związane z ważnymi wydarzeniami lub konkretnymi miejscami),
- przygotowuje wystawy konkretnych wychowanków na holu Bursy oraz na stronie internetowej,
- prowadzi warsztaty lub indywidualne konsultacje dotyczące metod pracy z aparatem fotograficznym oraz programami do obróbki zdjęć.
- Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż mają możliwość pokazania swoich emocji, zainteresowań i pasji, w sposób, który jest dla nich naturalny.
- Wykorzystują możliwości, jakie daje współczesna technika oraz sieć internetowa.
- Mają możliwość brania udziału w konkursach zewnętrznych.
- Uczą się profesjonalnej obsługi aparatów fotograficznych oraz programów i aplikacji do obróbki zdjęć.
Nauczyciel:
- Wykorzystuje swoje umiejętności oraz zainteresowania do pracy z wychowankami bursy.
- Pracuje zarówno stacjonarnie w Bursie jak i zdalnie poprzez prowadzenie strony i internetowej oraz mediów społecznościowych placówki.
- Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- ankietę dotyczącą zadowolenia uczniów z zajęć fotograficznych dla wychowanków i rodziców (w wersji on-line)
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- rozmowy z rodzicami.
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
- Spodziewane efekty
- Podnoszenie, jakości pracy bursy poprzez zaangażowanie większej ilości wychowanków w zajęcia czasu wolnego.
- Rozwój zaangażowania rodziców w działalność bursy.
- Indywidualizacja wychowania.
- Promocja bursy w środowisku lokalnym i ogólnopolskim